Wednesday, October 8, 2008

Kita Pelayar Kehidupan

Bila duduk seorang diri, otak mula berfikir... macam -macam. Hari -Hari yang dilalui. Agak2nya apakah yang berbeza perjalanan harianku.... yang pasti tiap2 hari travel 3jam perjalanan pergi balik keroje. Hari2 mengantuk drive ke tempat kerja.... macam mana nak bagi tak mengantuk?! Cuba juga macam2 cara tapi mengantuk juga. Bila dah ada driver ni (suami tercinta) memang tido la dalam kereta. Kesian le pulak dia sorang2 drive.. humm
Kembali berfikir... kita ni seorang pelayar. Pelayar yang membawa kapal sendiri. Kita yang tentukan destinasi perjalanan kita. Kita yang mengemudi perjalanan. Muatan yang kita bawa juga pilihan sendiri. Pada awalnya sendiri, kemudian kita akan bawa pasangan dan kemudian keluarga dan seterusnya. Walaupun muatan kita bertambah, kita sebenarnya masih sendiri dalam menentukan perjalanan. Kita telah Allah bekalkan dengan Iman dan Aqal. Cuma dibantu oleh orang di sekitar dan suasana. Sama ada nasihat, idea dan pandangan orang lain kita yang tentukan sama ada nak ikut atau tidak nak terima atau tidak.
Dalam pelayaran harian, kita yang tentukan aturannya. Nak bangun pukul berapa, nak solat sunat ke tak, nak mengaji ke tak ,nak sarapan apa hari ini, hingga lah ke malam hari. Kadang - kadang perjalanan yang kita atur terganggu, maka jangan cepat menyalahkan orang lain. Lihat dulu dari sudut diri sendiri. Ini kerana kehadiran perkara lain di sekeliling kita adalah pewarna tambahan untuk mencantik atau mempelbagaikan perjalanan harian kita. Supaya ia menjadi menarik, menyedihkan atau menggembirakan.
Sebagai muslim kita sudah ada aturan dari Allah. Dari tidur hingga tidur semula. Solat fardu mengikut waktu yang perlu dilaksanakan salah satunya. Ditambah dengan perkara sunat atau ibadah berdasarkan niat yang baik yakni kerana Allah. Contoh solat. Allah dah tentukan waktunya. Tapi terpulang kepada kita samaada nak laksanakan atau tidak, dilaksanakan segera atau dilewatkan.(walaupun telah Allah tetapkan dosa/ pahala dlam konteks solat) Kita yang buat penentuan.
Jika diteliti perjalanan harian kita kian pendek sebenarnya. Begitu juga perjalanan bulanan dan tahunan. Semuanya semakin pendek. Bermakna perjalanan di fana ini kian singkat. Kita semakin Hampir dengan Pelabuhan Yang Sebenar. Waktu semakin pantas bergerak. Antara sedar atau tidak umur juga makin bertambah. Ini juga bermakna Qiamat Kecil kita kian hampir. Jadi baki waktu yang ada, baki kudrat yang ada wajarlah kita manfaatkan sebaiknya...
Kita usahakan mengikut kemampuan, tambah amal, tambah kebajikan, tambah kekuatan iman dan tambah segala2 yang memberi manfaat di medan akhirat dan segala yang di redhai Rabb.

" Ya Rabb kurniakan daku kekuatan iman belayar di fana ini agar tidak lemas dek lautan keduniaan yang bergelora..."

No comments: