Thursday, October 23, 2008

Banjir...eooo

Banjir..o Banjir...o Banjir eoo...
Begitulah lebih kurang bunyi lagu banjir yang pernah saya dengar. Sekarang musim tengkujuh. Kedah, Perlis dan Perak dah mula dinaiki air. Pagi tadi saya dapat sms dari Manjung : "salam, Lekir banjir teruk terdapat lebih 200 org kat pusat bencana di Jabatan Pertanian batu 9 Lekir". Saya pun balas: "InsyaAllah bantuan menyusul". Lantas saya berkata pada suami, "macam wakil rakyat pulak ayang ni". Suami saya senyum sahaja.


Sementara itu, Kampung Gajah pun dah di naiki air. Pagi tadi saya meranduk air separas betis di alur rumah mertua. Malam tadi balik dari kerja air sudah mulai naik. Kereta awal2 lagi dah diletakkan di kawasan tinggi... rumah Ketua Kampung. Meranduk air takut juga bukan apa, kot - kot melekat lintah atau ada ular yang menyusur. Alhamdulilah tak ada apa2 yang melekat di kaki.


Hampir tiap pagi dan petang hujan. Kebun betik suami saya dah ditenggelami air sejak kelmarin. Anak betik yang baru sejengkal lebih akan mati nampaknya. Kesian suami saya. Tapi tak apa, insyaAllah ada rezeki lain dari Allah.


Kalau dulu masa budak - budak, saya cukup gemo ( kata orang perak) main ayo.. he he.. Berkubang sakan. Tapi dah beso ni idak le lagi...


Inilah Fitrah alam yang telah ditetapkan Allah. Jika tiada air kemarau lah kita, terlebih air banjir lah kita. Namun di sana ada hikmah dan pengajaran dari Allah. Bersyukur dengan nikmat air dan sabar dengan cabaran banjir. Namun begitu, banjir juga adalah peringatan dari Allah. Mungkin ada perkara - perkara yang dimurkai Nya telah kita lakukan... renung - renungkanlah.



"Ya Allah Ujilah daku... namun sabar dan teguhkan imanku dengan ujian itu...."

No comments: