Wednesday, October 15, 2008

Setia Sang Kobau....


Pagi - pagi lagi hujan lebat menyiram bumi... dalam rintik hujan saya bersama suami dan anak saudara keluar rumah. Dalam perjalanan nak ke tempat kerja, singgah menghantar anak saudara yang menduduki PMR pagi ni. Pekan Kampung Gajah belum lagi riuh cuma kelihatan basah .

Melalui perjalanan harian pergi balik kerja dah jadi biasa. Tapi pagi ni tesentuh juga hati... Dalam terlelap terjaga...mengantuk di sebelah suami. Tetiba suami menoleh ke kanan jalan memperlahankan kenderaan, saya juga meninjau apa yang dilihat suami. " eh.. Kesiannya..." itu yang terkeluar dari mulut saya. Seekor kerbau terbujur di tepi jalan dan di sebelahnya masih setia berdiri seekor lagi kerbau. Meneman kerbau yang telah kaku. Kelihatan sayu. " kene langgo dek lori kot" kata suami ku. Biasanya kawasan tu tiada kerbau. Mungkin tersesat. Tapi itulah tuannya membiarkan sahaja kerbau2 berkeliaran di jalan - jalan. Tak kerbau/ lembu yang mati, pengguna jalan raya yang mati atau kedua2 nya mati.. hummm. Saya juga hampir berlanggar dengan lembu sebelum ni. Alhamdulillah Allah selamatkan.

Berbalik kepada pasangan kerbau tadi, siapa yang nak tolong kerbau tu? Sampai bilalah agaknya kerbau tu akan tercongok kat tepi jalan tu... kesian. Kerbau ni nampak je biasa, tapi mampu bertindak ganas... takut juga. Setia sungguh kerbau menunggu temannya... kalau manusia mungkin sangat jelas kesedihannya... ramai yang mahu menolong dan ade juga yang sibuk tolong tengok sekaligus menyesakkan jalan... begitulah nasib sang kobau.

Sebenarnya banyak pengajaran dari kehidupan yang kita lalui. Dari apa yang kita lihat dan temui. Kita perlu bijak menilai dan berfikir secara positif. Tanpa kita sedari petunjuk dari Allah dapat kita perolehi dari apa yang kita lihat dan alami. Sebagai contoh; kita melihat atau membaca berita tentang keadaan masyarakat di Palestin, Afghanistan atau India. Mereka kekurangan makanan, hidup melarat. Tetapi kita masih mewah dengan makanan dan makan dengan banyaknya. Disinilah tercetusnya rasa syukur kepada Allah.

Begitu juga apabila melihat kerbau... sabar ia menunggu temannya; siapa yang sudi membantu. tercetus di hati saya sabar kah saya seperti kerbau itu, setia kah saya seperti kerbau itu? Kalau kerbau mampu, alangkah malunya saya sebagai manusia sebaik -baik kejadian jika tidak bersikap sedemikian...

Moga - moga kerbau tadi dah diselamatkan tuannya....

"Ya Allah perbaikilah akhlaqku....."

No comments: