Tuesday, October 14, 2008

Luahkan... jangan sampai ia sudah bernanah..


Ermm... pelbagai perkara tak diduga sering berlaku dalam harian hidup kita. Apa yang dirancang juga kerap terjejas. Bak kata pepatah : "ku sangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari". Bila memikirkan perkara yang berlaku dalam beberapa hari yang lalu.. memang tidak terduga. Sebagai contoh sebiji durian yang cantik kulitnya dan bau yang sedap disangka mempunyai isi yang elok tetapi tatkala dibuka isinya mungkin kurang elok ( mangko kata orang perak) atau sudah berulat. Begitu juga raut wajah manusia. Kita lihat wajah sahabat atau adik beradik kita, senyum, gembira dan berseloroh. Tampak bahagia.

Semua kekeruhan terlindung di sebalik raut wajah dan tingkah laku. Apabila dapat tahu perkara yang sebetulnya.. memang tak diduga dan mengejutkan. Hubungan sesama manusia membabitkan hati. Setiap tingkah laku dan tutur kata kita memberi kesan sebenarnya. Penerimaan setiap orang adalah berbeza. Justeru, selalulah meletakkan diri kita di tempat orang lain supaya kita menyelami keadaan orang lain dan tidak bertindak mengikut kata hati sendiri sahaja.

Kita kerap menyembunyikan masalah yang dihadapi. Jika terlalu banyak dan lama memendam ianya akan menjadi barah yang sukar diubati. Sebagai contoh hubungan dengan kawan -kawan. Jika kita berasa tidak selesa dengannya atau kerap tersinggung, maka perlu diluahkan dengan berhikmah agar tidak dipendam dan lama kelamaan mengeruhkan hubungan persahabatan.

Begitu juga hubungan suami isteri dan adik beradik. Luahan rasa hati adalah penting supaya ia dapt mengurangkan risiko perbalahan dan hubungan yang dingin. Apabila ada sikap pasangan masing - masing yang kurang kita senangi nasihati/ tegur dengan cara berhikmah. Luahkan apa yang kita tidak setuju dengan sikap, cara atau tingkahlakunya. Apabila kita kerap memendam lama - kelamaan ia akan meletus juga dan kesannya mungkin perceraian atau putusnya ikatan kekeluargaan.

Cara meluahkan perasaan juga perlu betul. Ini supaya tidak timbul kesan buruk yang lain pula. Bercakap dengan nada yang lembut, dalam suasana yang mesra dan berbincang dari hati ke hati. Semasa perbincangan elakkan dari menyalahkan, menyerang dan terlalu mempertahankan diri. Ini akan menimbulkan ketegangan perbincangan. Adalah lebih elok kita mengakui kekurangan dan kesilapan diri. Bersikap rendah diri. Minta penjelasan dengan baik jika mahukan penjelasan. Akhiri perbincangan dengan segera memohon maaf. InsyaAllah akan jernih kekeruhan.


" Ya Allah teguhkan ikatan kami dengan mahabah dan rahmah"

No comments: